Nowy Roubaix jest lżejszy, szybszy, ma bardziej agresywną geometrię. I dużo lepiej wygląda. Jeszcze przed premierą testowałem go na trasach dwóch monumentów – Flandrii i Paryż-Roubaix. Wrażenia były na tyle silne, że zasługują na dłuższy, bardziej szczegółowy artykuł. Na razie przyjrzyjmy się pierwszym zdjęciom i podsumujmy najważniejsze informacje o nowym modelu.
Future Shock 2.0
Największa rewolucja miała miejsce podczas premiery poprzedniej wersji. Amortyzator Future Shock wprowadził nową jakość w dziedzinie niwelowania drgań powstających podczas jazdy w tak trudnym terenie, jak np. flandryjskie bruki. Obecne zmiany nie dotyczą więc w zbyt dużym stopniu komfortu, a bardziej innych cech roweru. Niemniej jednak Future Shock się zmienił – został wyposażony w hydrauliczny tłumik. Poprawia on zasadniczo charakterystykę pracy oraz daje możliwość jej regulacji w czasie jazdy. Skok niezmiennie wynosi 2 cm.
Wspornik siodła Pave
Idea pozostała niezmieniona – sztyca ma się odkształcać w dużym zakresie, by niwelować drgania. Zmieniono jednak zupełnie jej kształt, poprawiając przede wszystkim estetykę projektu (poprzedni był conajmniej kontrowersyjny), a także własności aerodynamiczne. Inny jest sposób mocowania wspornika (klin zamiast obejmy). Specialized skorzystał z doświadczeń zebranych podczas projektowania modelu Tarmac i w efekcie nowa sztyca Roubaix ma identyczny profil. Obniżony punkt mocowania zapewnia możliwie duży zakres ruchu, zadbano też, by trajektoria ruchu siodła nie wpływała niekorzystnie na kinematykę pedałowania.
Aerodynamika
Gdy powstawał Venge, inżynierowie odpowiedzialni za jego własności aerodynamiczne stworzyli całą bibliotekę profili (FreeFoil Shape), które następnie brali pod uwagę w procesie optymalizacji. Tworząc najnowszego Roubaix mogli swobodnie korzystać z tych danych. Producent zapewnia, że w efekcie tych działać rower jest… szybszy niż najnowszy Tarmac.
Nowa geometria
Nowa geometria Roubaix czyni z niego rower o bardziej agresywnej charakterystyce. W większości rozmiarów rama ma nieco dłuższy reach i krótszy stack niż poprzednio. Jednak największe zmiany dotyczą rozmiarówki – Roubaix jest teraz dostępny w rozmiarach od 44 do 64 cm, a dodatkowo w sprzedaży pojawia się geometria Pro, pozwalająca jeszcze bardziej obniżyć pozycję i wysunąć ją do przodu. Wersja Pro będzie dostępna tylko w wybranych rozmiarach (53, 57, 59) i sprzedawana wyłącznie jako frameset.
Informacje o poszczególnych modelach i cenach znaleźć można na stronie producenta. Rowery są już dostępne w sprzedaży.