Nowy Checkpoint podąża za trendami – ma bardziej terenową geometrię i szersze opony. Występuje w trzech wersjach, z których każda skierowana jest do innego typu użytkownika – od wyczynowca po commutera.
W dziedzinie gravelbików sytuacja jest dynamiczna, a zarazem klarowna. Po pierwsze, są coraz bardziej popularne, więc producenci chętnie inwestują w ich rozwój, widząc szansę na dużą stopę zwrotu. Po drugie, wykształcają się coraz wyraźniejsze specjalizacje i nie wystarczy już po prostu „gravel” – trzeba tworzyć szutrówki do rożnych zastosowań. Po trzecie – ludzie chcą graveli a la MTB, czyli z szerokimi oponami, krótkimi mostkami i terenową geometrią.
Mimo więc że poprzedni Checkpoint był świetnym rowerem, pojawiła się potrzeba dostosowania go do nowych trendów – i tak oto powstał Chcekpoint mark II, a właściwie cała rodzina checkpointów. Oto najważniejsze informacje:
1. Nowa geometria
Tego można było się spodziewać: geometria poszła w kierunku stabilności i łatwiejszego radzenia sobie w terenie. Zwiększył się rozstaw kół, wydłużyły tylne widełki, wzrosła odległość przedniej osi od środka suportu. Wydłużony reach skompensowano krótszymi mostkami i nowymi kierownicami o krótkim wysięgu, pozycja jeźdźca została więc zachowana. Wraz z tymi zmianami w prowadzono zwiększony prześwit ramy i widelca – opona 45 mm wchodzi teraz z dużym zapasem miejsca. Wszystko wskazuje na to, że wachlarz możliwości terenowych nowego Checkpointa się poszerzył.
2. Trzy wersje
Checkpoint występuje w trzech rodzajach. W najdroższej wersji SLR jest wyścigowym rower przeznaczonym dla wyczynowców startujących w gravelowych wyścigach, stąd nacisk na aerodynamikę i niską wagę. IsoSpeed w górnej rurze o uproszczonej konstrukcji zapewnia niewrażliwość na zabrudzenie i niską wagę (jest za to nieregulowany). SLR jest też pierwszym gravelem Treka, który będzie dostępny w Project One.
SL to z kolei propozycja dla podróżników, rower najbardziej wszechstronny z całej gamy. Tańszy kompozyt, za to całe spektrum punktów montażowych do bagażników. IsoSpeed w dolnej rurze, z regulacją. Uwaga – ta wersja jest kompatybilna ze sztycami regulowanymi (27,2 mm).
ALR to wersja z aluminiową ramą, najtańsza w ofercie i skierowana do najszerszego grona użytkowników o mniej wyśrubowanych wymaganiach w kwestii wagi i innowacyjności, za to szukających roweru solidnego i wszechstronnego.
3. Schowek w ramie
Aż się prosiło, żeby pomysł wprowadzony w Domane wprowadzić do liniiCheckpoint: w modelach karbonowych pod mocowaniem koszyka znajduje się spory schowek np. na narzędzia.
4. Sakwy i kierownice
Wraz z premierą Checkpointa pokazano nowe sakwy Bontragera. W ofercie była już wprawdzie torebka na ramę i torba mocowana pod górną rurą, ale teraz mowa o całym komplecie wraz z podsiodłówką i sakwą na kierownicę. Torby mocowane w ramie zostały przeprojektowane i występują w aż sześciu rozmiarach, dopasowanych do wszystkich wielkości ram Checkpoint. Co najciekawsze, specjalne uchwyty pod górną rurą pozwalają zamocowaś sakwy w ramie bez użycia pasków.
Bontrager wprowadził też nową kolekcję kierownic gravelowych o krótkim wysięgu i lekkim odgięciu na boki.