Opony Goodyear UHP

Znany producent opon samochodowych od niedawna toruje sobie drogę na rynku wysokiej klasy ogumienia rowerowego. W tym roku zadebiutował całą kolekcją opon szosowych Ultra High Performance, na którą składają się cztery podstawowe modele.

Mieliśmy możliwość przetestować trzy komplety: Eagle F1 (to uniwersalna opona wyścigowa stanowiąca trzon kolekcji) w wersji dętkowej oraz tubeless, a także Eagle Sport (model podstawowy, najtańszy w serii UHP). Wszystkie w rozmiarze 28 mm.

Te trzy modele mają kilka cech wspólnych. Po pierwsze, dokładność wykonania. Równo układają się na obręczy i trzymają wymiar – wszystkie na obręczach Bontrager Aeolus RSL 37 miały dokładnie 28 mm szerokości. Po drugie, dają podobne wrażenia podczas montażu, tj. zakłada się je i zdejmuje bez większych problemów, przy czym w końcowej fazie wymagają użycia łyżki. Po trzecie, zapewniają komfort jazdy nawet przy relatywnie wysokim ciśnieniu. Przy ciśnieniach poniżej 6 barów nieco zbyt łatwo się uginają przy najechaniu na przeszkodę i mają skłonność do dobijania, dlatego woleliśmy mocniej je pompować. Ale – jak już się rzekło – nie zmniejszało to tłumienia.

Opona Eagle Sport jest cięższa i wolniejsza niż droższe modele, co nie dziwi, bo przy jej produkcji nie wykorzystuje się zaawansowanej mieszanki na bazie grafenu i krzemionki (Dynamic GSR) stosowanej w Eagle F1, inna jest też gęstość oplotu. Zaletą tego modelu ma być trwałość i odporność na przebicie, które to cechy sprawdzimy w dłuższym okresie, szczególnie jesienią i zimą. Jak dotąd sprawują się bez zarzutu.

Model Eagle F1 to już inna historia. Ta opona robi bardzo dobre wrażenie niskimi oporami toczenia i niską wagą, dzięki którym jakość jazdy wyraźnie wzrasta. Przyczepność w suchych warunkach jest bardzo dobra, w mokrych nie mieliśmy jeszcze okazji w pełni tego sprawdzić. To trzon kolekcji UHP, wszechstronna opona wyścigowa dla wymagających użytkowników.

Najbardziej spektakularna wydaje się wersja tubeless. Otóż Goodyear, we współpracy z Rubber Kinetics, zastosował w niej specjalną powłokę zwiększającą szczelność. Podobnie działa specjalna konstrukcja rantu opony. Te innowacje składają się na to, co Goodyear określa mianem Tubeless Complete.

W efekcie w bezdętkowej Eagle F1 użyteczne ciśnienie utrzymuje się przez ok. 3 dni nawet bez dodatku uszczelniacza. W praktyce oznacza to mniej pompowania 

Eagle F1 Tubeless Complete (296 g) od 269 do 309 zł
Eagle F1 Tan-wall (225 g) 249 zł
Eagle Sport (260 g) 129 zł

www.centrumrowerowe.pl