Nowy Giant TCR

To już 10. generacja znanego modelu szosowego Gianta. Nowy TCR pełen jest unowocześnień, utrzymując zarazem charakterystyczny dla siebie, klasyczny styl.

Przedstawiciele Gianta z dumą nawiązują do wieloletniej historii modelu TCR. – Jego pojawienie się w 1997 roku było rewolucją w branży. Od tamtego czasu obserwujemy ciągłą ewolucję modelu TCR – mówił na prezentacji prasowej Patryk Bednarski, Product Manager Giant Polska. – Ta ewolucja zaowocowała 10. już generacją TCR, w której skupiono się zarówno na poprawie parametrów samej ramy – mowa oczywiście o masie ramy i jej sztywności, ale też – chcąc dostarczyć jak najlepszy, kompletny rower do ściągania – prezentujemy zupełnie nowe systemy kół i kokpitów, czyniąc go lepszym niż kiedykolwiek.

Nowa generacja to trzy serie – TCR Advanced SL, TCR Advanced Pro oraz TCR Advanced – będące rezultatem współpracy inżynierów, zespołu od aerodynamiki oraz zawodników i mechaników zespołu Jayco-AlUla, zespołu World Tour współpracującego z Giant.

Rama tylko nieznacznie różni się od poprzedniej wersji i pozostaje bardzo klasyczna w kształcie. Nie ma nawet obniżonych tylnych widełek, tak powszechnie stosowanych ostatnio przez całą branżę. Tylko wnikliwy obserwator dostrzeże lekkie modyfikacje węzła podsiodłowego i zmienione przekroje rur. Jeśli coś rzuca się w oczy, to brak widocznych kabli przy kierownicy i nowy, dedykowany dla nowego TCR’a kokpit.

Część nowych modeli TCR została wyposażona w nowe koła CADEX oraz Giant, które zostały zaprojektowane i testowane dla optymalnego balansu pomiędzy wydajności, kontroli i poprawy aerodynamicznej. Zestawy kół są przystosowane do system tubeless (hookless) i wyposażone w 28 mm opony CADEX oraz Giant, a nowy widelec umożliwia montaż opon o szerokości do 33 mm.

Wspomniane wyżej zmiany w przekrojach rur są efektem zastosowania metod obliczeniowych CFD oraz testów aerodynamicznych w tunelu aerodynamicznym GST w Immenstaad w Niemczech. Producent informuje, że badania prowadzono przy prędkości 40 km/h z wykorzystaniem ruchomego manekina. Efektem jest zysk 2,3 W w porównaniu z poprzednią generacją ramy oraz 4,19 Wata różnicy dla pełnego systemu TCR Advanced SL.

Nowa flagowa rama TCR Advanced SL jest nie tylko jedną z najlżejszych w swojej kategorii (rama waży 690 g), ale także ma większą sztywność pedałowania w porównaniu z poprzednią generacją. Było to możliwe dzięki nowym metodom produkcyjnym. Giant zdradza, że istotne zyski na wadze udało się osiągnąć dzięki nowej metodzie wycinania paneli, z których układa się warstwy kompozytu (na zimno zamiast, jak dotąd, laserem) oraz nowemu sposobowi wypełniania ramy od środka podczas jej formowania. W poniższej tabeli zestawiono dokładne informacje dotyczące zysków na wadze.

2021 TCR ADVANCED SLNOWY TCR ADVANCED SLNOWY TCR ADVANCED PRONOWY TCR ADVANCEDRÓŻNICA MIĘDZY NOWYM TCR AD- VANCED SL A
2021 TCR ADVANCED SL
RÓŻNICA MIĘDZY NOWYM TCR AD- VANCED SL A
NOWĄ GAMĄ TCR
RAMA765 g690 g800 g800 g75 g mniej (TCR Advanced SL)110 g więcej (TCR Advanced Pro) 110 g więcej (TCR Advanced)
WIDELEC330 g330 g330 g382 g0 g (TCR Advanced SL)0 g (TCR Advanced Pro) 52 g więcej (TCR Advanced)
LAKIER RAMY50 g56 g79 g68 g6 g więcej (TCR Advanced SL)23 g więcej (TCR Advanced Pro) 12 g więcej (TCR Advanced)
LAKIER WIDELCA10 g10 g16 g14g0 g (TCR Advanced SL)6 g więcej (TCR Advanced Pro) 4 g więcej (TCR Advanced)
ZACISK SZTY- CY/ISP103.9 g107 g215.9 g215.9 g3.1 g więcej (TCR Advanced SL)108.9 g więcej (TCR Advanced Pro)
108.9 g więcej (TCR Advanced)
HAK PRZED- NIEJ PRZER- ZUTKI14.5 g14.5 g14.5 g14.5 g0 g (TCR Advanced SL)0 g (TCR Advanced Pro) 0g (TCRAdvanced)
HAK TYLNEJ PRZERZUTKI13.4 g13.4 g13.4 g13.4 g0 g (TCR Advanced SL)0 g (TCR Advanced Pro) 0g (TCRAdvanced)
EKSPANDER35.7 g41.4 g41.4 g23.85 g5.7 g więcej (TCR Advanced SL)0 g (TCR Advanced Pro) 17.55 g less (TCR Advanced)
KAPSEL STERÓW6.6 g5.5 g6g8.21 g1.1 g less (TCR Advanced SL)0,5 g więcej (TCR Advanced Pro) 2.71 g więcej (TCR Advanced)
ŁOŻYSKA STERÓW I PODKŁADKI67.93 g90.8 g93.8 g87.4 g22.87 g więcej (TCR Advanced SL)3 g więcej (TCR Advanced Pro) 3.4 g less (TCR Advanced)
WAGA RAZEM1397.03 g1358.6 g1610 g1627.26 g38.43 g less (TCR Advanced SL)251.4 g more (TCR Advanced Pro) 268.66 g more (TCR Advanced)

Szczegółowe dane dotyczące wagi nowej ramy i całego framesetu w porównaniu do poprzedniej generacji Gianta TCR

Nowe modele można już oglądać i zamawiać na stronie Giant Polska

Written By
More from Redakcja

Odcinek 17. Trasą Mediolan-San Remo

O wyprawie trasą La Primavery opowiada Wojtek Sienkiewicz.
Czytaj więcej