To już 10. generacja znanego modelu szosowego Gianta. Nowy TCR pełen jest unowocześnień, utrzymując zarazem charakterystyczny dla siebie, klasyczny styl.
Przedstawiciele Gianta z dumą nawiązują do wieloletniej historii modelu TCR. – Jego pojawienie się w 1997 roku było rewolucją w branży. Od tamtego czasu obserwujemy ciągłą ewolucję modelu TCR – mówił na prezentacji prasowej Patryk Bednarski, Product Manager Giant Polska. – Ta ewolucja zaowocowała 10. już generacją TCR, w której skupiono się zarówno na poprawie parametrów samej ramy – mowa oczywiście o masie ramy i jej sztywności, ale też – chcąc dostarczyć jak najlepszy, kompletny rower do ściągania – prezentujemy zupełnie nowe systemy kół i kokpitów, czyniąc go lepszym niż kiedykolwiek.
Nowa generacja to trzy serie – TCR Advanced SL, TCR Advanced Pro oraz TCR Advanced – będące rezultatem współpracy inżynierów, zespołu od aerodynamiki oraz zawodników i mechaników zespołu Jayco-AlUla, zespołu World Tour współpracującego z Giant.
Rama tylko nieznacznie różni się od poprzedniej wersji i pozostaje bardzo klasyczna w kształcie. Nie ma nawet obniżonych tylnych widełek, tak powszechnie stosowanych ostatnio przez całą branżę. Tylko wnikliwy obserwator dostrzeże lekkie modyfikacje węzła podsiodłowego i zmienione przekroje rur. Jeśli coś rzuca się w oczy, to brak widocznych kabli przy kierownicy i nowy, dedykowany dla nowego TCR’a kokpit.
Część nowych modeli TCR została wyposażona w nowe koła CADEX oraz Giant, które zostały zaprojektowane i testowane dla optymalnego balansu pomiędzy wydajności, kontroli i poprawy aerodynamicznej. Zestawy kół są przystosowane do system tubeless (hookless) i wyposażone w 28 mm opony CADEX oraz Giant, a nowy widelec umożliwia montaż opon o szerokości do 33 mm.
Wspomniane wyżej zmiany w przekrojach rur są efektem zastosowania metod obliczeniowych CFD oraz testów aerodynamicznych w tunelu aerodynamicznym GST w Immenstaad w Niemczech. Producent informuje, że badania prowadzono przy prędkości 40 km/h z wykorzystaniem ruchomego manekina. Efektem jest zysk 2,3 W w porównaniu z poprzednią generacją ramy oraz 4,19 Wata różnicy dla pełnego systemu TCR Advanced SL.
Nowa flagowa rama TCR Advanced SL jest nie tylko jedną z najlżejszych w swojej kategorii (rama waży 690 g), ale także ma większą sztywność pedałowania w porównaniu z poprzednią generacją. Było to możliwe dzięki nowym metodom produkcyjnym. Giant zdradza, że istotne zyski na wadze udało się osiągnąć dzięki nowej metodzie wycinania paneli, z których układa się warstwy kompozytu (na zimno zamiast, jak dotąd, laserem) oraz nowemu sposobowi wypełniania ramy od środka podczas jej formowania. W poniższej tabeli zestawiono dokładne informacje dotyczące zysków na wadze.
2021 TCR ADVANCED SL | NOWY TCR ADVANCED SL | NOWY TCR ADVANCED PRO | NOWY TCR ADVANCED | RÓŻNICA MIĘDZY NOWYM TCR AD- VANCED SL A 2021 TCR ADVANCED SL | RÓŻNICA MIĘDZY NOWYM TCR AD- VANCED SL A NOWĄ GAMĄ TCR | |
RAMA | 765 g | 690 g | 800 g | 800 g | 75 g mniej (TCR Advanced SL) | 110 g więcej (TCR Advanced Pro) 110 g więcej (TCR Advanced) |
WIDELEC | 330 g | 330 g | 330 g | 382 g | 0 g (TCR Advanced SL) | 0 g (TCR Advanced Pro) 52 g więcej (TCR Advanced) |
LAKIER RAMY | 50 g | 56 g | 79 g | 68 g | 6 g więcej (TCR Advanced SL) | 23 g więcej (TCR Advanced Pro) 12 g więcej (TCR Advanced) |
LAKIER WIDELCA | 10 g | 10 g | 16 g | 14g | 0 g (TCR Advanced SL) | 6 g więcej (TCR Advanced Pro) 4 g więcej (TCR Advanced) |
ZACISK SZTY- CY/ISP | 103.9 g | 107 g | 215.9 g | 215.9 g | 3.1 g więcej (TCR Advanced SL) | 108.9 g więcej (TCR Advanced Pro) 108.9 g więcej (TCR Advanced) |
HAK PRZED- NIEJ PRZER- ZUTKI | 14.5 g | 14.5 g | 14.5 g | 14.5 g | 0 g (TCR Advanced SL) | 0 g (TCR Advanced Pro) 0g (TCRAdvanced) |
HAK TYLNEJ PRZERZUTKI | 13.4 g | 13.4 g | 13.4 g | 13.4 g | 0 g (TCR Advanced SL) | 0 g (TCR Advanced Pro) 0g (TCRAdvanced) |
EKSPANDER | 35.7 g | 41.4 g | 41.4 g | 23.85 g | 5.7 g więcej (TCR Advanced SL) | 0 g (TCR Advanced Pro) 17.55 g less (TCR Advanced) |
KAPSEL STERÓW | 6.6 g | 5.5 g | 6g | 8.21 g | 1.1 g less (TCR Advanced SL) | 0,5 g więcej (TCR Advanced Pro) 2.71 g więcej (TCR Advanced) |
ŁOŻYSKA STERÓW I PODKŁADKI | 67.93 g | 90.8 g | 93.8 g | 87.4 g | 22.87 g więcej (TCR Advanced SL) | 3 g więcej (TCR Advanced Pro) 3.4 g less (TCR Advanced) |
WAGA RAZEM | 1397.03 g | 1358.6 g | 1610 g | 1627.26 g | 38.43 g less (TCR Advanced SL) | 251.4 g more (TCR Advanced Pro) 268.66 g more (TCR Advanced) |
Szczegółowe dane dotyczące wagi nowej ramy i całego framesetu w porównaniu do poprzedniej generacji Gianta TCR
Nowe modele można już oglądać i zamawiać na stronie Giant Polska