Tuż przed targami Eurobike 2021 r. firma Shimano pokazała światu dwie najnowsze wersje Ultegry i Dura-Ace. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat topowej grupy Dura-Ace 9200.
W największym skrócie: seria R9200 dostępna jest wyłącznie w wersji 12-rzędowej Di2, z hamulcami tarczowymi lub szczękowymi oraz z bezprzewodowymi manetkami, szybszymi przerzutkami, większymi tarczami 54-40T i kasetą 11-34T. Dodatkowo, seria obejmuje nowy miernik mocy, technologię hamulców SERVO WAVE oraz nową linię kół bezdętkowych i pod szytkę.
Shimano twierdzi, że stworzyło swoją najszybszą i najbardziej precyzyjnie działającą serię komponentów, wskazując przy tym pięć obszarów, w których wdrożono istotne innowacje:
- zmiana przełożeń
- interfejs sterowania
- układ hamulcowy
- układ napędowy
- koła
Zmiana przełożeń
W nowej platformie Shimano Di2 ulepszono konstrukcję silnika w przerzutkach, co poprawia prędkość przetwarzania, tj. skraca czas reakcji silnika oraz zwiększa wydajność przekładni, aby umożliwić, jak podaje producent, najszybszą zmianę przełożeń w historii Shimano. Skutkuje to skróceniem czasu zmiany przełożenia aż o 58% dla tylnej przerzutki i o 45% dla przedniej.
Nowa grupa częściowo wykorzystuje połączenie bezprzewodowe (o czym niżej), ale wciąż bazuje na przewodach poprowadzonych w kluczowych miejscach. Shimano niezmiennie stawia na jeden akumulator, połączony z przerzutką przednią i tylną nowymi przewodami SD-300 o mniejszej średnicy. Z testów producenta wynika, że akumulator BT-DN300, który zasila przerzutki, wytrzymuje nawet do 1000 km na jednym ładowaniu. Przyciski zmiany biegów (działające bezprzewodowo) są zasilane bateriami CR1632, które wystarczają na około 1,5-2 lata użytkowania. Aby jeszcze bardziej wydłużyć żywotność baterii, dostępna jest również opcja w pełni okablowana, umożliwiająca zwiększenie czasu użytkowania baterii o 50%, która dodatkowo zapewnia praktyczne korzyści rowerzystom używającym nowego DURA-ACE w połączeniu z e-bike’iem.
Nowa przerzutka tylna Shimano DURA-ACE nie jest już tylko przerzutką. Jest to również punkt ładowania systemu (zastępujący ładowarkę Shimano SM-BCR2), zapewnia połączenie z klamkomanetkami za pośrednictwem zastrzeżonego układu scalonego Shimano, połączenie ANT+ z urządzeniami innych producentów (zastępując moduł bezprzewodowy EW-WU111) oraz zastępuje Złącze-A (EW-RS910) wbudowane w kierownicę lub ramę. Dzięki temu tylna przerzutka RD-R9250 tworzy zintegrowaną konstrukcję z ukrytym gniazdem ładowania, przyciskiem do obsługi systemu Di2 i diodami LED, które sygnalizują tryb zsynchronizowanej zmiany przełożeń (Synchronized Shifting), tryb ustawień lub wymagania dotyczące ładowania.
Interfejs sterowania
Nowe bezprzewodowe klamkomanetki do hydraulicznych hamulców tarczowych i napędu 2×12 (ST-R9270) mają teraz podniesioną część uchwytu z lekkim zakrzywieniem do wewnątrz i zwiększoną powierzchnię między manetką a kierownicą, aby poprawić poziom komfortu i kontroli. Zapewnia to rowerzystom lepszy chwyt palca wskazującego i kciuka na uchwycie klamkomanetki oraz lepszy chwyt trzema palcami pod dźwignią hamulca, jednocześnie zapewniając łatwy dostęp do dźwigni zmiany biegów podczas jazdy w dolnym chwycie. Kolejna zmiana dotyczy zwiększonej odległości między przyciskami Di2 na dźwigni, co pozwala na lepsze rozróżnienie przycisków zmiany biegów w górę i w dół, szczególnie w rękawiczkach lub mokrymi palcami.
Manetki działają wykorzystując połączenie bezprzewodowe. Pozwala to na uprościć instalację i zlikwidować porty pancerzy przerzutkowych w ramie lub kierownicy, a w połączeniu z wewnętrznym prowadzeniem przewodów hamulcowych umożliwia uzyskanie czystego kokpitu.
Interfejs sterowania oferuje oczywiście kilka przydatnych opcji dostosowywania dzięki zaktualizowanej aplikacji E-TUBE, która jest teraz kompatybilna z serią DURA-ACE R9200. Podobnie jak poprzednie wersje, E-TUBE Project w wersji 4.0.0 umożliwia konfigurowanie ustawień, takich jak w pełni zsynchronizowana lub półsynchronizowana zmiana przełożeń, Multi-Shift, prędkość zmiany przełożeń i mapowanie przycisków zmiany biegów w klamkomanetkach. Można również skonfigurować połączenia z komputerami rowerowymi innych producentów, aby wyświetlać informacje systemu Di2.
Układ napędowy
Nowa 12-rzędowa kaseta DURA-ACE HYPERGLIDE+ zachowuje najmniejszą zębatkę 11T, ale została zoptymalizowana pod kątem zmiany przełożeń między 6., 7. i 8. zębatką, aby zachować płynne i spójne stopniowanie. W połączeniu z szybką i gładką zmianą biegów uzyskaną dzięki przemyślanemu profilowi ramp kasety, pozwala to na płynniejszą zmianę przełożeń zarówno w górę, jak i w dół kasety, nawet przy dużym obciążeniu.
Dostępne są dwie opcje kaset DURA-ACE Hyperglide+: 11-30T i nowa 11-34T na strome podjazdy. Kasety są wyposażone w nowy wzór wielowypustów, który jest również wstecznie kompatybilny z 11-rzędowymi bębenkami piast DURA-ACE R9100, co oznacza, że nowe komponenty DURA-ACE R9200 mogą być stosowane z wcześniejszymi kołami serii R9100.
Podobnie jak nowa, większa kaseta DURA-ACE (11-34T) zaprojektowana z myślą o bardziej nowoczesnych stylach ścigania, nowy, większy mechanizm korbowy 54-40T także oferuje wyższą wydajność przekładni niż opcje z mniejszymi tarczami i pomaga profesjonalistom reagować na stale rosnące prędkości.
Za zmianę biegów odpowiada teraz mniejsza, smuklejsza i lżejsza przednia przerzutka Di2 (FD-R9250) oraz bardziej zaawansowana tylna przerzutka SHIMANO SHADOW RD (RD-R9250). Przednia przerzutka ma o 33% mniejszą powierzchnię czołową, waży zaledwie 96 gramów i oferuje dużą pojemność dla tarcz 50-55T.
Jeśli chodzi o korby, dostępne są dwie wersje: ze zintegrowanym miernikiem mocy (FC-R9200-P) lub bez miernika mocy (FC-R9200), oczywiście z wieloma różnymi specyfikacjami. Obie wersje wykorzystują technologię HOLLOWTECH II i są dostępne w kombinacji 50-34T, 52-36T lub nowej 54-40T, z ramionami o długości od 160 do 177,5 mm i współczynnikiem Q wynoszącym 148 mm. Wersja z miernikiem mocy wykorzystuje technologię Bluetooth i ANT+ do przesyłania danych. Zapewnia ponad 300 godzin jazdy na jednym ładowaniu i ulepszoną dokładność tensometru na poziomie 1,5%.
Napęd DURA-ACE R9200 wykorzystuje taki sam 12-rzędowy łańcuch, jaki zastosowano w serii Shimano XTR M9100, co upraszcza wymagania magazynowe dla sprzedawców i rowerzystów.
Układ hamulcowy
Nowe komponenty hamulców Shimano DURA-ACE zapewniają lepszą kontrolę przy ciaśniejszych, szybszych i bardziej agresywnych liniach pokonywania zakrętów, charakterystycznych dla wyścigów szosowych. Dzięki zastosowaniu w dźwigniach hamulcowych technologii SERVO WAVE, zaczerpniętej z systemów hamulcowych Shimano MTB i Gravel uzyskano mniejszy skok jałowy dźwigni; tym samym klocki hamulcowe szybciej stykają się z tarczą, co pozwala na lepsze wyczucie i modulację hamulców, a to z kolei skutkuje szybszym działaniem i większą pewnością na trudnych technicznie trasach.
Ponadto obniżono poziom hałasu dzięki o 10% większemu prześwitowi między klockami a tarczą oraz zastosowaniu tarcz Shimano RT-MT900. Rezultatem jest cichszy system, uzyskany dzięki mniejszemu odkształceniu termicznemu tarczy i ograniczeniu niepożądanego kontaktu klocków z tarczą w czasie jazdy.
Konserwacja hamulców stała się łatwiejsza. Teraz, dzięki odseparowaniu portu odpowietrzającego i śruby zaworu, możliwe jest odpowietrzanie hamulca bez zdejmowania zacisku (BR-R9270) z ramy. Nowy lejek i element dystansowy do tłoczków również pomagają usprawnić proces odpowietrzania.
Koła
Shimano przeprojektowało swoją linię kół, tak by zrównoważyć trzy kluczowe czynniki: redukcję oporu bez poświęcania kontroli, zwiększenie sztywności dzięki nowej piaście DIRECT ENGAGEMENT i masę konstrukcji.
Do wyboru są trzy wysokości obręczy:
- Koło C36 (WH-R9270-C36-TL) zostało zaprojektowane z myślą o podjazdach i jest najlżejszą dostępną wersją
- C50 (WH-R9270-C50-TL) to wszechstronne koło, w którym doskonale zrównoważono opór powietrza, sztywność, masę i sterowność
- C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) to najbardziej aerodynamiczne koło o wysokiej sztywności (High Rigidity) przeznaczone do sprintów i jazdy z dużą prędkością. Projektując je, skoncentrowano się na zmniejszeniu oporu powietrza oraz zwiększeniu sztywności bocznej i sztywności jazdy.
Głównym celem była redukcja oporu powietrza – w tej dziedzinie szczególnie wyróżniają się nowe koła C50. Podczas wyścigów zapewniają one redukcję oporu o 5,1 W w porównaniu z kołem bezdętkowym DURA-ACE R9100 C40-TL oraz o 1 W w porównaniu z kołem pod szytkę R9100 C60-TU, jednocześnie oferując wiele innych korzyści, takie jak niska masa i lepsza sterowność.
W nowych kołach znacząco obniżono więc masę obręczy. Para kół WH-R9270-C50-TL schudła o 161 g w porównaniu z poprzednim modelem WH-R9170-C40-TL.
Produkty będą dostępne w sprzedaży od października 2021.
Porównanie mas:
DURA-ACE | R9100 (g) | R9200 (g) |
Rear derailleur | 197 | 215 |
Front derailleur | 104 | 96 |
Cassette (11-30T) | 211 | 223 |
Chain | 246 | 242 |
Crankset (52-36T 170 mm w/PM) | 695 | 748 |
Crankset (52-36T 170 mm) | 624 | 690 |
Bottom bracket | 54 | 54 |
Shifter (pair, ST-R9270) | 320 | 350 |
Brake caliper (pair) | 250 | 229 |
BH (Brake Hose) | 60 | 60 |
Rotor | 234 | 212 |
Cable/EW | 39,9 | 14,5 |
Battery | 50 | 53 |
JCT-A (EW-RS910) | 6,4 | – |
JCT-B (SM-JC41) | 4 | – |
Wireless Unit (EW-WU111) | 3 | – |
RAZEM (bez miernika mocy) | 2403,3 | 2438,5 |
Ceny (PLN):
Zacisk Ham Tarcz Tył | BR-R9270 Dura-Ace | 752 |
Zacisk Ham Tarcz Przód | BR-R9270 Dura-Ace | 775 |
Bateria Wew BT-DN300 Di2 | 922 | |
Hamulec Tył | BR-R9200 | 981 |
Hamulec Przód | BR-R9200 | 987 |
Hamulec Przód | BR-R9210-F | 1018 |
Hamulec Tył | BR-R9210-RS | 1018 |
Kaseta 12rz 11-28 | CS-R9200 Dura-Ace | 1639 |
Kaseta 12rz 11-30 | CS-R9200 Dura-Ace | 1639 |
Kaseta 12rz 11-34 | CS-R9200 Dura-Ace | 1639 |
Dźwignia Przerz/Ham Lewa 2rz | ST-R9250 Dura-Ace | 1761 |
Dźwignia Przerz/Ham Prawa 12rz | ST-R9250 Dura-Ace | 1761 |
Przerzutka Przód 2rz Di2 | FD-R9250 Na Hak | 2057 |
Dźwignia Przerz/Ham Lewa 2rz | ST-R9270 Dura-Ace | 2243 |
Dźwignia Przerz/Ham Prawa 12rz | ST-R9270 Dura-Ace | 2243 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200 172.5mm 50-34T | 2657 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200 172.5mm 52-36T | 2657 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200 172.5mm 54-40T | 2657 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200 175mm 52-36T | 2657 |
Zestaw Ham Tarcz Przód | ST-R9270(L),BR-R9270(F) | 3362 |
Zestaw Ham Tarcz Tył | ST-R9270(R),BR-R9270(R) | 3364 |
Przerzutka Tył 12rz Di2 | RD-R9250 Dura-Ace | 3572 |
Koło Przód 16H | WH-R9200-C36 TU | 4299 |
Koło Przód 16H | WH-R9200-C50 TU | 4299 |
Koło Przód 16H | WH-R9200-C60 TU | 4299 |
Koło Przód 24H | WH-R9270-C36 TL | 4299 |
Koło Przód 24H | WH-R9270-C50 TL | 4299 |
Koło Przód 24H | WH-R9270-C60 TU | 4299 |
Koło Tył 12rz 21H | WH-R9200-C36 TU | 5034 |
Koło Tył 12rz 21H | WH-R9200-C50 TU | 5034 |
Koło Tył 12rz 21H | WH-R9200-C60 TU | 5034 |
Koło Tył 12rz 24H | WH-R9270-C36 TL | 5034 |
Koło Tył 12rz 24H | WH-R9270-C50 TL | 5034 |
Koło Tył 12rz 24H | WH-R9270-C60 TU | 5034 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200P 170mm B/Tarcz | 6371 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200P 172.5mm B/Tarcz | 6371 |
Mechanizm Korbowy 12rz | FC-R9200P 175mm B/Tarcz | 6371 |
Źródło: informacja prasowa firmy Shimano