Księgarenka SZOSY

Księgarenka SZOSY

W powietrzu czuć już wiosnę, a Ty wybierasz się właśnie na rower. Być może będzie to pierwszy trening w plenerze, po zimie w towarzystwie trenażera lub rolki. Sprzęt masz pierwszorzędnie przygotowany, zardzewiały łańcuch to nie Twoja bajka. Jesteś znów gotowy/gotowa na podbicie szos, ale w głowie wciąż kłębi się trochę pytań i wątpliwości.

„Jak zbudować formę lepszą niż w poprzednim sezonie? Skąd czerpać odpowiednią ilość białka i energii? Co i kiedy jeść? Jak wygrywali mistrzowie? Gdzie pojechać na kolejny coffee ride? Co zrobić, gdy wysiada nie noga, a głowa?”. Redakcja SZOSY przygotowała starannie wyselekcjonowaną listę lektur uzupełniających. Jeśli w Twojej głowie pojawiło się któreś z powyższych pytań lub po przeczytaniu SZOSY z niecierpliwością wypatrujesz kolejnego numeru, to ta lista jest właśnie dla Ciebie.

Większość książek dostępnych jest w naszym sklepie.

 

ROWEREM NA SZCZYT. TRENUJ Z MAJKĄ

W Rowerem na szczyt Maja zabiera  czytelników na przejażdżkę po świecie rowerów i profesjonalnego sportu. A że to prawdziwy epic ride, po drodze dzieli się anegdotami z życia, kariery zawodniczej, opowiada o sprzęcie, treningach, diecie, regeneracji, zwycięstwach i porażkach, dyscyplinach rowerowych, konkurentach i przyjaciołach wśród zawodników oraz wielu, wielu innych sprawach, które zainteresują nie tylko kolarzy, ale też wszystkich fanów aktywnego życia. Książkę wzbogacają liczne zdjęcia oraz infografiki, np.pokazujące z czego składa się rower, jak wygląda trasa wyścigu olimpijskiego, co ma w środku kolarski pampers, jakie mięśnie pracują w ciele kolarza. Michał Kwiatkowski komentuje – Miałem taki pomysł, żeby przygotować kolarski poradnik dla młodzieży i dorosłych. Maja mnie uprzedziła. Jak wszystko, co robi, także to zrobiła perfekcyjnie. Pozycja obowiązkowa!

Maja Włoszczowska, Karolina Oponowicz, Rowerem na szczyt. Trenuj z Majką, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2018.

 

TOUR DE FRANCE. ETAPY, KTÓRE PRZESZŁY DO HISTORII

Merckx odrabiający blisko 10-minutową stratę do lidera. Emocjonalna wygrana Armstronga po śmiertelnym wypadku jego przyjaciela. 180-kilometrowa ucieczka zakończona sukcesem. Szaleńczy plan Cavendisha, podróż Hinaulta przez piekło i LeMond, który ledwo wyrwał się objęciom śmierci. Tour de France to nie tylko tradycja, prestiż i wielkie pieniądze. To także etapy, które zapisały się w pamięci fanów kolarstwa na lata. Właśnie o nich jest ta książka. Uczestnicy tamtych wydarzeń – słynni kolarze, trenerzy, menedżerowie zespołów – wracają do niezwykłych momentów, które stworzyły legendę najlepszego kolarskiego wyścigu świata. Dramatyczne wypadki, taktyczne majstersztyki, niespodziewane porażki i zwycięstwa, które nie miały prawa się zdarzyć. Przeczytaj, jak wyglądały z punktu widzenia głównych bohaterów!

Richard Moore, „Tour de France. Etapy, które przeszły do historii”, wydawnictwo SQN, Kraków 2018.

 

GIRO D’ITALIA. HISTORIA NAJPIĘKNIEJSZEGO KOLARSKIEGO WYŚCIGU ŚWIATA

Tegoroczna edycja Giro d’Italia jest wyjątkowa – wyścig odbywa się po raz setny. Z tej okazji Wydawnictwo SQN przygotowało dla polskich czytelników niespodziankę. 10 maja ukazała się książka Colina O’Briena „Giro d’Italia. Historia najpiękniejszego kolarskiego wyścigu świata” pod patronatem medialnym „Szosy”. Autor opisuje nie tylko kolejne edycje wyścigu, ale przedstawia również najważniejsze postaci w dziejach Giro, m.in.: Ottavio Bottecchię, Fausto Coppiego czy Marco Pantaniego. Wstęp do polskiego wydania napisali dziennikarze Eurosportu Tomasz Jaroński i Adam Probosz.

Colin O’Brien, „Giro d’Italia. Historia najpiękniejszego kolarskiego wyścigu świata”, wydawnictwo SQN, Kraków 2018.

 

ZAWODOWIEC

W „Zawodowcu” Czesław Lang wspomina 20 lat swojej kolarskiej kariery, która rozpoczęła się w czasach, gdy świat przedzielony był żelazną kurtyną, a w Polsce kolarstwo było wyłącznie sportem amatorskim. A jednak obecny dyrektor Tour de Pologne trafił do zawodowego peletonu. „To był cud, że byłem tam tyle lat i przeżyłem to, co przeżyłem. To nie był tylko zawód, lecz także pasja i przyjemność. Miałem udaną karierę” – wspomina. Lang szeroko i barwnie opisuje swoje spotkania z kolarskimi sławami podczas wyścigów i później, gdy został organizatorem Dookoła Polski. Zaprasza czytelnika także na swoje prywatne podwórko, na którym – oprócz rodziny i oczywiście kolarstwa – ważne miejsce zajmują jeździectwo, narciarstwo, podróże i wegańska dieta.

Czesław Lang, „Zawodowiec”, Wydawnictwo Akurat, Warszawa 2016.

 

BIKE&COOK. KULINARNY PORADNIK ROWERZYSTY

O odżywianiu w sporcie, żeby jeździć szybciej, mocniej, dalej, powinno się wiedzieć niemal wszystko. Bo przecież „kluczem do sukcesu jest paliwo” – jak podkreślają w opisie na okładce autorzy książki „Bike&Cook”. Cóż jednak z tego, że wiesz, co powinno się jeść, skoro nie masz pomysłu, jak te składniki skomponować w danie nie tylko odżywcze, ale również apetyczne i zwyczajnie smaczne? Autorzy tej nietypowej, kulinarno-sportowej i dodatkowo również artystycznej publikacji, właśnie cię w tym wyręczyli, przygotowując zestaw przepisów, z których łatwo można przygotować prawdziwie kolarskie posiłki. Zarówno te główne, jak i przekąski, desery, a nawet izotoniki z naturalnych składników. Każdej recepturze towarzyszą informacje o kaloryczności potrawy, a także o zawartości białka, tłuszczu, węglowodanów i błonnika. Jeśli nie korzystasz z niektórych produktów, bo jesteś wegetarianinem, weganinem lub wystrzegasz się glutenu, znajdziesz listę ich zamienników. W dość obszernym wstępie zrozumiale wyjaśniono zasady, jakie w kwestii dostarczania organizmowi energii przyswoić powinien sobie każdy sportowiec. Piękne zdjęcia Agnieszki Murak, nie tylko gotowych potraw, ale i te z treningów czy coffee ride’ów, dodatkowo pobudzają apetyt. I to nie tylko na gotowanie oraz jedzenie, ale również na rower.

Jagoda Podkowska, Marta Kekusz, Tomasz Kołodziejczyk, „Bike&Cook. Kulinarny poradnik rowerzysty”, Wydawnictwo Filo, Warszawa 2017.

 

 

WEGE SIŁA. DIETA ROŚLINNA DLA SPORTOWCÓW I MIŁOŚNIKÓW AKTYWNEGO TRYBU ŻYCIA

Nie musisz być weganinem, by przeczytać tę książkę i dowiedzieć się, jak mieć więcej energii, lepiej sypiać i przede wszystkim – wzmocnić efekty treningu przez prawidłowe odżywianie się, zwiększenie mikroskładników w codziennych posiłkach i odpowiednio stosowaną suplementację. Książka dietetyka dawnego teamu Cannondale-Garmin i triatlonisty w jednym, to kompendium wiedzy na temat diety, wzbogacona o gotowe receptury i 12-tygodniowy plan żywieniowy.

Brendan Brazier, „Wege siła. Dieta roślinna dla sportowców i miłośników aktywnego trybu życia”, Białystok 2017.

 

 

JAK ROWERY MOGĄ URATOWAĆ ŚWIAT

„Jeśli rower rzeczywiście ma uratować świat, to nie dokonają tego drogowi wojownicy odziani w lycrę. Na duże – a nawet ogromne – zmiany możemy liczyć, gdy społeczeństwo przestanie postrzegać jazdę na rowerze jako hobby, sport, misję czy styl życia. Zmiany się dokonają, kiedy rower stanie się po prostu wygodnym, szybkim i tanim środkiem transportu, który przy okazji ma tę zaletę, że zapewnia odrobinę ruchu” – pisze w swojej radykalnej i merytorycznej aż do bólu książce Peter Walker. Autor jest dziennikarzem politycznym „The Guardian” i jednocześnie zapalonym użytkownikiem roweru. Ma za sobą kilka lat kariery londyńskiego kuriera rowerowego i otwarcie przyznaje, że rower uratował mu życie. Dlatego napisał tę książkę.

Peter Walker, „Jak rowery mogą uratować świat”, Wysoki Zamek, Kraków 2018.

 

 

KOLARSTWO ZAAWANSOWANE

Hunter Allen i Stephen S. Cheung przygotowali kompendium wiedzy o treningu kolarskim, o którym Joe Friel napisał: „Zastosowanie najnowszych odkryć naukowych to klucz do bycia szybszym. Ta książka mówi, jak to zrobić”. Publikacja zbiera wszystkie najnowsze doniesienia naukowe dotyczące kolarstwa i przekłada je na praktyczne zastosowanie. Trener czy zawodnik otrzymują podręcznik naszpikowany wskazówkami, jak trenować efektywniej i jeździć szybciej. Książka dla każdego, kto chce rozwijać swoje kolarskie umiejętności.

Hunter Allen, Stephen S.Cheung, „Kolarstwo zaawansowane”, Wydawnictwo Inne Spacery, Zielonka 2016.

 

 

BEZ LITOŚCI. MOC TRENINGU MENTALNEGO

Trudno uwierzyć, że Erik Bertrand Larssen, niegdyś żołnierz Norweskich Sił Specjalnych, który brał udział w misjach w Afganistanie, Bośni, Kosowie czy Macedonii, był w dzieciństwie dręczonym przez szkolnych kolegów nieśmiałym outsiderem. Dziś jest trenerem mentalnym pracującym – i to ze znakomitymi efektami – z biznesmenami i sportowcami. W książce „Bez litości. Poznaj moc treningu mentalnego” przekonuje, wspierając się również przykładami ze swojego życia, że każdy z nas ma w sobie więcej siły i determinacji do osiągania wymarzonych celów oraz odwagi, by wyjść ze strefy komfortu, niż nam się wydaje. Swój wykład kończy słowami „To wielkie nieporozumienie twierdzić, że życie jest łatwe. Życie jest trudne. Ale nie chodzi tu o to, jak silne ciosy będzie ci wymierzać, lecz o to, ile jesteś w stanie wytrzymać i nadal iść przed siebie”. Ta książka to jednak nie tylko trafne sentencje, ale przede wszystkim zbiór konkretnych wskazówek, jakie nawyki wcielić w codzienne życie i co zrobić, by wciąż znajdować w sobie motywację, wytrwałość i siłę do przekraczania własnych granic. I osiągania – jak się okazuje, tylko pozornie – niemożliwego.

Erik Bertrand Larssen, „Bez litości. Poznaj moc treningu mentalnego”, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2016.

 

 

RAPHA CITY CYCLING GUIDES

Kieszonkowe przewodniki rowerowe Raphy prowadzą po wybranych stolicach Europy, prezentując zarówno miejsca kultury, odpoczynku i rekreacji, jak i kolarskich treningów oraz wyścigów. Na ostatnich stronach zamieszczono przydatne adresy, informacje dotyczące rowerowych zwyczajów, przepisów ruchu drogowego, komunikacji i transportu. Jest też dział „A day on the bike” i miejsce na notatki

 

 

 

LEGALNY DOPING. NATURALNA DIETA DLA AKTYWNYCH

Lubisz sport, ale nie czujesz się wyczynowcem? Gubisz się w gąszczu informacji, a diety cię przytłaczają? Im więcej czytasz, tym mniej wiesz? Dorota Traczyk, dietetyk sportowy, radzi, jak przestać „być na diecie” i po prostu właściwie się odżywiać. W książce „Legalny doping” rozwiewa wątpliwości i pokazuje, jak proste zmiany mogą przynieść długotrwałe i zadowalające efekty. Podpowiada, co jeść przed i po treningu oraz jakie nawyki pomagają w podnoszeniu wyników aktywności sportowej, a także jak ułożyć swój własny jadłospis, ufając przede wszystkim intuicji oraz jak w świadomy sposób łączyć naturalne żywienie z aktywnością fizyczną. „SZOSA” jest patronem medialnym publikacji.

Dorota Traczyk, „Legalny doping. Naturalna dieta dla aktywnych”, Wydawnictwo Publicat 2018.

 

Chcesz czytać więcej?

Zaprenumeruj SZOSĘ