Grizl:ON, nowy e-gravel Canyona

Najnowszy Canyon Grizl:ON to e-gravel stworzony z myślą zarówno o codziennej praktyczności, jak i eksplorowaniu nowy terytoriów. Wszechstronny pojazd, zdolny dotrzeć do odległych miejsc, które dotąd były poza zasięgiem.

Canyon wprawdzie już od dawna może się pochwalić posiadaniem w kolekcji elektrycznego gravela (Grail:ON), jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że z pełnym przekonaniem firma podeszła do sprawy dopiero teraz. Przyczyny łatwo zrozumieć – brakowało odpowiedniego napędu. Elektryczny Grail, zbudowany na bazie silnika Bosch Performance Line CX, był wprawdzie dynamiczny i zadziorny, ale też zbyt masywny i stawiający za duży opór podczas jazdy bez wspomagania, by można go traktować jako pełnoprawny rower gravelowy. Obecnie, wraz z niedawną premierą nowego napędu Bosch Performance Line SX, przeznaczonego do rowerów gravelowych, sprawy mają się inaczej. Grizl:ON to już nie tylko ciekawostka i eksperyment, jak jego poprzednik. To rower, którym Canyon próbuje wyznaczać nowe standardy dla całej branży e-gravel.

Lekki i dynamiczny motor oraz progresywna geometria mają zachęcać do aktywnej jazdy. Ukryty w ramie akumulator ma pojemność 400 Wh, a na dłuższe trasy producent zaleca stosowanie opcji Range Extender o pojemności dodatkowych 250 Wh. Do dyspozycji jest też aplikacja Bosch Flow i moduł łączności, zapewniające m. in. funkcję alarmu i śledzenia lokalizacji, jeśli rower trafi w niepowołane ręce.

Jedną z najbardziej innowacyjnych funkcji nowego Grizl:ON jest oświetlenie. Z tyłu znajdziemy system Canyon x Lupine SightStays, w którym dwie lampki są osadzone w tylnych widełkach ramy, zapewniając widoczność pod każdym kątem, nawet podczas jazdy z sakwami. Z przodu – jasny reflektor Lupine Nano SL, obsługiwany za pomocą pilota na kierownicy. Konstrukcję lampy dostosowano do kokpitu Grizla, dzięki czemu udało się unknąć plątaniny kabli. Wszystkie światła są zasilane z głównego akumulatora i mają działać przez dwie godziny, nawet gdy zabraknie już energii do pracy silnika.

W niemal wszystkich modelach Grizl:ON zastosowano sztycę Canyon S14 VCLS 2.0. Wyjątkiem jest GRIZL:ON CF TRAIL, wyposażony w „windę” RockShox Reverb AXS XPLR o skoku 75 mm. Kokpit zbudowany jest na bazie nowej kierownicy gravelowej Canyona i bardzo krótkiego mostka (60 mm). Konfiguracja ta ma optymalnie współpracować z płaskim kątem główki ramy wynoszącym zalewdwie 69,5°. Rura podsiodłowa ustawiona jest pod kątem 74°. Producent podaje, że domyślna pozycja na Grail:ON jest nieco bardziej wyprostowana niż w wersji nieelektrycznej.

W nowym rowerze zaproponowno sporo możliwości montażu dodatkowych akcesoriów. Pierwszym z brzegu przykładem jest wspornik kierownicy pozwalający łatwo zamontować dedykowany uchwyt na komputer lub telefon.

Do ramy można łatwo i szybko zamontować dedykowaną sakwę/pojemnik – bez użycia narzędzi lub pasków. Są też dedykowane do Grizla pełne błotniki (wg Canyona przedni błotnik jest pierwszą tego typu konstrukcją, jaką kiedykolwiek opracowano dla widelca RockShox Rudy).

Tylny błotnik stanowi jednocześnie podporę dla bagażnika o ładowności 15 kg, kompatybilnego z system mocowania sakw marki Ortlieb. Bagażnik DEFEND FENDER CARRIER jest standardowym wyposażeniem modelu GRIZL:ON CF Daily.

Grizl:ON występuje w kilku znacznie różniących się od siebie wersjach

GRIZL:ON CF TRAIL: Wersja o największych możliwościach terenowych, przeznaczona do aktywnej jazdy na trudnych trasach. Osprzęt SRAM Force AXS z napędem XO Eagle (42T/10-52T), w połączeniu z zawieszeniem Rock Shox Rudy Ultimate XPLR i sztycą Rock Shox Reverb AXS XPLR 75 mm. Całość dopełniają koła DT Swiss HGC14000 i opony Schwalbe G-One Ultrabite 50 mm. Cena: 7 999 EUR.

GRIZL:ON CF 9: najlżejszy wariant (15,3 kg). SRAM Force AXS XPLR (42T, 10-44T) z zawieszeniem Rock Shox Rudy Ultimate XPLR. Sztyca podsiodłowa Canyon S14 VCLS 2.0 zwiększa komfort, a uzupełnieniem są koła DT Swiss HGC1800 z oponami Schwalbe G-One Bite Evo 45 mm. Cena 6 999 EUR

GRIZL:ON CF DAILY: Rower na codzień. Wyposażony w 12-biegowy napęd Shimano GRX (42T, 10-45T) z kołami DT Swiss HG1800 i oponami Schwalbe G-One Overland 45 mm. Bagażnik DEFEND FENDER CARRIER stabnowi standardowe wyposażenie. Cena 5 499 EUR.

GRIZL:ON CF 7: Podstawowy model wyposażony w osptrzęt Shimano GRX i koła DT Swiss HG1800 z oponami Schwalbe G-One Bite Evo 45 mm, w cenie 4 999 EUR.

Wszystkie modele Grizl:ON CF są wyposażone w zawieszenie RockShox Rudy, koła DT Swiss, opony Schwalbe, kierownicę Canyon HB0064 Ergo AL i siodełka Fizik Argo Terra X5, a także system Canyon x Lupine SightStays i reflektor Lupine Nano SL z pilotem na kierownicy. Rozmiary od XS do XL, dla rowerzystów o wzroście od około 166 cm do 194 cm

Written By
More from Redakcja

Look Marmotte Hochkönig w UCI Gran Fondo World Series

Pierwsza edycja rozgrywanego 17 czerwca Look Marmotte Hochkönig w Austrii będzie kolejną,...
Czytaj więcej