Grizl – nowy gravel Canyona

Canyon Grizl CF SL 7
Canyon Grizl CF SL 8

Canyon przedstawia nowy rower gravelowy o nazwie Grizl. Jest skierowany przede wszystkim do bikepackerów i tych, którzy oczekują wybitnych własności jezdnych w terenie.

Tak, jakby Grail dotąd nie jeździł świetnie, prawda? Ale tu nie chodzi o zastępowanie czy poprawianie dotychczas produkowanego modelu. W Canyonie nie mają wątpliwości: czas podzielić gravelową kolekcję na podgrupy. Gravel gravelowi nierówny, pojawia się coraz większa specjalizacja. To, co do niedawna wrzucano do jednego worka o nazwie „gravel”, jest w rzeczywistości całym spektrum zastosowań, oczekiwań, możliwości. Podczas gdy Grail wyznacza jeden ze skrajów tego zakresu, będąc de facto wyścigówką na szybkie, relatywnie łatwe szutry, Grizl ma być maszyną o szerszym zastosowaniu, czytaj: odporną na terenowe trudności oraz przygotowaną do turystyki. Producent ujmuje to w następujący sposób: „przygoda zamiast wyników, nowe doświadczenia zamiast lepszego czasu na segmencie”.

Mieliśmy okazję sprawdzić tę koncepcję w praktyce jeszcze przed oficjalną premierą, podczas gravelowego weekendu spędzonego na Pojezierzu Drawskim. Relację z tego wyjazd publikujemy w SZOSIE, którą można zamówić tu. W skrócie: wróciliśmy pod niemałym wrażeniem, zarówno drawskich tras, jak i potencjału, jaki nowy Canyon wnosi do bikepackingowego stylu jazdy.

W terenie

Konstrukcja Grizla bazuje na Grailu, więc geometria ramy jest niemal identyczna. To dobra wieść, bo właściwości jezdne Graila stanowią jeden najlepszych benchmarków w branży. Różnice znajdziemy w znacznie szerszych oponach (do 50 mm) oraz wydłużonym tylnym widelcu. Obie te modyfikacje sprawiają, że Grizl prowadzi się w terenie jak natchniony. Niezwykła stabilność, a jednocześnie doskonała zwrotność przy niskich i wysokich prędkościach, czynią z Grizla jeden z najbardziej ekscytujących rowerów, z jakimi mieliśmy do czynienia. Piaszczyste, pagórkowate trasy na Pojezierzu były dla niego idealnym placem zabaw. Nie sposób przy tym uniknąć wrażenia, że równie dobrze radziłby sobie w górach. Co istotne, jego terenowe zdolności nie są okupione ociężałością na szosie, mieliśmy bardzo dobre wrażenia z jazdy po asfalcie.

Bez udziwnień

To ważna sprawa: wychodząc z założenia, że użytkownicy „przygodowi” chętnie modyfikują i dopasowują sprzęt do swoich upodobań, Canyon powstrzymał się od użycia w projekcie kierownicy double decker czy innych ekstrawagancji. Z typowo canyonowych rozwiązań pozostała amortyzująca sztyca VCLS i stery 1 1/2”-1 1/4”. Pod każdym innym względem Grizl miał być tak zwyczajny, jak tylko się da, żeby dało się go dowolnie przerabiać. Jako przykład producent podaje możliwość montowania napędów 1x i 2x.

W ramie Grizl przewidziano liczne mocowania – na widelcu, na górnej rurze oraz trzecie, na koszyk na bidon, pod dolną rurą (tylko modele CF SL). Rama ma wewnętrzne prowadzenie linek, pozwalające na pełną kompatybilność z opuszczaną sztycą. Napęd stanowi 1- lub 2-rzędowy Shimano GRX bądź Campagnolo Ekar. Co ciekawe, specjalnie do Grizla Apidura wyprodukowała zestaw lekkich, wodoodpornych i wytrzymałych toreb.

Nowy gravel zbudowany jest na ramie z włókna węglowego – „zwykłej” Grizl CF SL oraz premium (SLX) o wadze 950 g (w rozmiarze M). Oferowany jest aż w siedmiu rozmiarach – od 2XS do 2XL. Aby zoptymalizować dopasowanie i prowadzenie, w rozmiarach 2XS i XS zastosowano koła 650B. Obręcze w każdym rozmiarze przystosowane są do systemów bezdętkowych. Wszystkie modele Grizl są standardowo wyposażone w opony o szerokości 45 mm, ale prześwity w widełkach i widelcu pozwalają na zmieszczenie nawet 50 mm.

Ceny:

Grizl CF SL – od 1999 do 2699 euro

Grizl CF SLX – od 4499 do 4599 euro

Canyon Grizl jest dostępny w sprzedaży od 11.05.2021 na www.canyon.com

Written By
More from Redakcja

Nie ma równych praw w mieście

Zakładam, że niewielu z was mieszka z dala od miasta i może...
Czytaj więcej